Vad är foglossning och när får man det?

Foglossning är något som drabbar gravida kvinnor. I början av en graviditet så blir alla leder och ledband uppmjukade. Detta tack vare ett hormon som heter relaxin. Ledvätskan ökar och blir även förtjockad. Lederna blir mer rörliga och mer uppmjukade och det är en naturlig process som fortgår under hela graviditeten. Kroppen förbereder sig för att kunna föda ett barn. Om man har smärtor från bäckenet så är det inte alltid lätt att avgöra vart dessa smärtor kommer från.

Foglossning hur känns det?

Foglossning innebär inte att dina fogar lossnar. Det är bara en benämning på den smärta du har i ditt bäcken. Om du får foglossning så sker detta oftast i mitten av graviditeten. Men det kan även vara så att du känner av det tidigare eller senare, eller inte alls. Symptom på att du drabbats av foglossning är att du känner en molande och huggande smärta i korsryggen. Det kan göra ont över dina skinkor och smärtan kan förflytta sig från sida till sida. Smärta kan kännas i höfter, blygdben och du kan ha svårt att lyfta saker så väl som att böja dig ner. Du kan även få en smärta som strålar ner mot ljumskarna eller bak på låren. Dock kan du få hjälp och lindring genom att söka vård eller genom att utföra egenbehandling

Behandling foglossning

Har du väl fått foglossning så kommer den att finnas kvar tills efter förlossningen. Men det går att lindra smärtorna. Det som fungerar för en, kanske inte fungerar för dig. Det bästa är att testa sig fram. Det du kan göra är att röra på dig så mycket du kan, men inte i allt för fort tempo. Det ska inte göra ont. Variera även din ställning, så att du inte belastar ryggen allt för mycket. Du bör se till att hålla ryggen rak så mycket som möjligt. Ta hiss istället för att gå i trappor. Använd dig av bekväma skor. Du kan testa massage eller värme över det område som smärtar. Sitter du ner längre stunder, ha något som ger stöd åt din svank. Ha en kudde i sängen när du ska sova som du kan placera mellan knäna om du sover på sidan eller en tunn kudde att ha under magen. Försök att undvika att lyfta en massa tunga saker. Du ska inte heller köra tunga saker som barnvagnar eller kundvagnar fyllda med varor. Du bör inte heller dammsuga, eller utföra för hårt städarbete. Söker du vård, så kan du få hjälp genom att skaffa ett bäckenbälte, eller foglossningsbälte. Du kan även bli hänvisad till en fysioterapeut, eller arbetsterapeut, som kan hjälpa dig att stärka kroppshållningen samt ge dig andra typer av hjälpmedel som du kan komma att ha behov av. Var försiktig med att använda dig av värktabletter, de ger ändå en väldigt liten effekt.